مشاوره خرید و پشتیبانی

021-63941 و 28424663

تاثیر میلگرد در عمر ساختمان

اشتراک گذاری:

فهرست مطالب

موقع خرید یک میلگرد برای اجرا در ساختمان باید به کیفیت آن توجه بسیار کنیم و صرفاً بخاطر ارزان بودن یک نوع میلگرد از میلگردهای سبک دارای مقاومت و کیفیت پایین استفاده نکنیم. زیرا میلگرد اگر چه عنصری است که در ظاهر سازه به چشم نمی آید، اما به عنوان اسکلت و استخوان بندی سازه عمل کرده و اگر ضعیف باشد باعث کاهش عمر ساختمان و حتی تخریب آن و ایجاد خسارات های فراوان می‌شود.

در صورتی که برای هر ساختمان متناسب با شرایط سازه و شرایط منطقه‌ ای که سازه در آن احداث می‌شود، میلگرد مناسب انتخاب شود، باعث افزایش عمر مفید ساختمان و به حداقل رساندن خسارت های وارده خواهد شد. مهمترین ویژگی میلگرد، مقاومت کششی آن است که در مناطق زلزله‌ خیز این ویژگی تأثیر بیشتری در عملکرد سازه در هنگام وقوع زلزله دارد.

سایز میلگرد

سایز میلگرد به قطر سطح مقطع میلگرد اشاره دارد که بر حسب میلیمتر گفته می شود. برای مثال زمانی که از میلگرد سایز ۱۶ صحبت می شود منظور میلگردی است که مقطع دایره ای شکل آن قطری برابر ۱۶ میلیمتر دارد. میلگردها در سایزهای متنوعی تولید می شوند اما کارخانه های مطرح عموما میلگردهایی از سایز ۸ تا ۳۲ میلیمتر را تولید می کنند که کاربرد بیشتری دارند.

نحوه تشخیص سایز میلگرد

یکی از نکاتی که در خصوص میلگرد اهیمت دارد تشخیص سایز میلگرد است. میلگرد سایز ۱۶ و ‍۱۸ تنها ۲ میلیمتر با هم اختلاف سایز دارند و ممکن است به راحتی با چشم نتوان تشخیص داد باید به دنبال راهی برای تشخیص سایز بود. چرا که استفاده از میلگردها اشتباه می تواند باعث ایجاد مشکل در استحکام بنا و یا بار مالی اضافه شود.

یکی از ساده‌ترین و البته غیر مطمئن ترین راه هایی که برای تشخیص سایز میلگرد می توان استفاده کرد روش چشمی ست. افرادی که زیاد با میلگرد سر و کار داشته اند و کار آن ها به صورت تخصصی با میلگرد است به راحتی و با یک نگاه به میلگرد می توانند سایز آن را تشخیص دهند هر چند باز هم احتمال خطا و اشتباه وجود دارد.

علاوه بر روش چشمی به کمک انگشتان نیز می توان سایز میلگرد را تشخیص داد. برای این کار مهندسان با تجربه از سایز بند انگشتان خود برای تشخیص سایز میلگرد استفاده می کنند. البته این روش نیز چندان قابل اطمینان نیست اما برای انجام کارهای سرانگشتی و سریع مناسب است. هر چند روش های تجربی مانند نگاه چشمی و یا اندازه گیری با انگشت سریع هستند اما ضریب خطای آن ها بالاست و بهتر است از آن ها برای تمایز قائل شدن بین میلگردهایی که اختلاف سایز زیادی با هم دارند استفاده کرد.

از دیگر روشها برای تشخیص سایز میلگرد کمک گرفتن از شابلون است. شابلون وسیله ای ست که برای تشخیص سایز میلگرد درست شده است و با قرار دادن میلگرد درون شکاف هایی که روی آن قرار دارد می توان سایز میلگرد را با دقت بالایی تشخیص داد. البته برای تشخیص میلگرد می توان از کولیس نیز استفاده کرد.

کولیس یک ابزار اندازه گیری دقیق است اما در زمان استفاده از آن باید به یک نکته توجه داشت. میلگردهای ساختمانی آجدار هستند و هنگامی که از کولیس استفاده می شود ممکن است این سؤال پیش بیاید که اندازه گیری را از روی آج انجام داد یا از پایین آج. میلگردهای آجدار سه سایز مختلف دارند. سایز اسمی که همان نمره میلگرد است. قطر زمینه که برابر با قطر میلگرد بدون در نظر گرفتن آج است و قطر خارجی که از روی آج اندازه گیری می شود. باید توجه داشت که قطر زمینه از قطر اسمی کمتر است. مثلا در اندازه گیری قطر زمینه میلگرد سایز ۱۶ به وسیله کولیس باید دقت کرد که عدد آن ۱۵ به دست می آید.

نقش میلگرد در بتن در مناطق نامساعد جوی

یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش عمر و تخریب سازه‌های بتنی مخصوصاً در مناطق با شرایط جوی مرطوب است. در حالت عادی، میلگرد توسط بتنی که آن را در برگرفته است، از خوردگی محافظت می‌شود. اما عواملی که باعث خوردگی آرماتورها درون بتن می‌شوند شامل موارد زیر هستند.

  1. دما
  2. رطوبت
  3. میزان کلر

هروقت دما، رطوبت و میزان کلر موجود در محیط زیاد شود، پتانسیل خوردگی میلگرد افزایش می‌یابد. همچنین کیفیت بتن و کیفیت و نوع میلگرد مصرف‌شده، نسبت‌های اختلاط بتن، افزودنی‌های بتن، نحوه ساخت، حمل، ریختن و عمل‌آوری بتن و همچنین کاور میلگرد(مقدار بتن پوششی روی میلگرد) و غیره همه از عوامل تأثیرگذار بر خوردگی بتن هستند.

در صورت استفاده از میلگردهای با کیفیت پایین، مخصوصاً در مناطق ساحلی که میزان رطوبت و دما و کلر در محیط زیاد است، واکنش شیمیایی خوردگی سریع‌تر اتفاق می‌افتد و باعث افزایش حجم میلگرد و ایجاد فشار داخلی به بتن می‌گردد. به‌ مرور بتن آن ناحیه دچار ترک‌ خوردگی شده و با افزایش ترک‌ها بتن متلاشی‌ می‌شود.

همچنین کاهش سطح مقطع میلگرد به دلیل خوردگی، باعث کاهش ظرفیت باربری سازه نیز می‌گردد. لذا عمر سازه‌های بتن مسلح در آن مناطق به‌طور مستقیم به نوع میلگرد انتخابی وابسته است. در همین راستا برای جلوگیری از پدیده خوردگی، محققان به بهبود خواص آلیاژی فولاد پرداختند و نتیجه آن تولید انواع میلگرد ضدزنگ (استنلس استیل)، میلگرد اِپوکسی، میلگرد گالوانیزه، میلگرد فایبرگلاس و غیره شد.

مقاومت بسیار عالی در برابر رطوبت، زنگ‌زدگی و خوردگی و ایجاد سازه‌های با دوام بیشتر و عمر طولانی‌تر باعث شد که این میلگردها علیرغم هزینه‌های بیشتر، جای خود را در ساخت‌وساز باز کنند. زیرا تحمل یک هزینه بیشتر در ابتدای امر، باعث جلوگیری از تحمیل هزینه‌های زیاد خسارات ناشی از خوردگی می‌شود.

سایزهای پرکاربرد میلگرد در ساختمان سازی

گفته شد که میلگرد در سایزهای مختلفی تولید می شود و هر کدام از آن ها نیز کاربردهای خود را دارند اما از میان سایزهای مختلف در ساختمان سازی های عمومی سه سایز ۱۲، ۱۴ و ۱۶ کاربرد بیشتری دارند.

مشخص است که هر چه سایز میلگرد بیشتر شود مقاومت آن بالا می رود و می تواند نیروی بیشتری را تحمل کند. به همین دلیل از سایزهای ۱۴ و ۱۶ در کارهای عمرانی سنگینتر استفاده می شود.

تشخیص اینکه از چه سایز میلگرد و در کجای ساختمان استفاده شود کاملا به مشخصات طراحی و نظر طراح سازه بستگی دارد و از یک بنا به بنای دیگر متفاوت است. اما به عنوان یک مساله کلی میلگردهای گرید A3 سایز ۱۲، سایز ۱۴ و ۱۶ نسبت به سایر انواع دیگر میلگرد در ساختمان سازی کاربرد بیشتر دارند.

مقاومت میلگرد و دوام عمر ساختمان

مصالح ساختمانی، متریال‌ هایی هستند که برای احداث و تولید سازه‌ های مختلف استفاده می‌ شوند. در این میان، آهن‌ آلات، به خاطر مقاومت بسیار بالا و قابلیت شکل‌ پذیری، کاربرد فراوانی در ساخت‌ و ساز دارند و از آنها در ساخت انواع میلگرد، انواع ابزارهای ساختمانی و نظایر آن استفاده می‌شود.

میلگرد به عنوان یک مقطع فولادی غالبا در سازه‌های بتن مسلح در ترکیب با آن به کار می‌ رود و چون بتن دارای مقاومت فشاری بالا و مقاومت کششی ناچیز است، استفاده از میلگرد در آن، ضعف بتن را جبران می‌ کند. بنابراین مهم‌ ترین ویژگی میلگرد در ساختمان، مقاومت کششی بالا و خاصیت شکل‌ پذیری مناسب است که به دوام عمر بنا نیز کمک می‌ کند.

میزان استفاده از میلگرد در ساختمان

میزان استفاده از آهن‌ آلات و مشخصات میلگرد در هر ساختمان، با توجه به نوع اسکلت آن، اعم از فلزی و بتنی، متفاوت است و نمی‌ توان گفت چون میلگرد افزایش مقاومت کششی در ساختمان را موجب می‌ شود، بنابراین هرچه بیشتر در یک بنا استفاده شود، استحکام آن افزایش می‌ یابد.

از نظر کارشناسان و فعالان ساخت‌ و ساز، مقدار آهن‌ آلات و میلگرد مصرفی برای اسکلت‌ های بتنی، بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف، از ۳۵ تا ۷۰ کیلوگرم، به ازای هر متر مربع متغیر است. این میزان، برای اسکلت‌ های فلزی، از ۴۰ تا ۱۰۵ کیلوگرم و برای سازه‌ های فولادی، ۷۰ تا ۱۱۵ کیلوگرم به ازای هر متر مربع برآورد شده است. با این توصیف، استفاده مناسب از میلگرد و سایر آهن‌ آلات در سازه‌ های بتنی و فلزی، در افزایش عمر ساختمان موثر است.

تشخیص میلگرد با کیفیت:

معیار مناسب برای تشخیص مقاطع تخت و طویل فولادی، از جمله میلگرد با کیفیت، علامت اختصاری میلگرد است. میلگرد آجدار مارپیچ با نشانه‌ های L و J، میلگردهای آجدار جناقی با نشانه های C و H و میلگرد آجدار مرکب با نشانه های S و F علامت‌گذاری می‌ شوند. همچنین اگر میلگردها با روش ترمکس تولید شده باشند،

بر روی آنها علامت T و اگر با روشی غیر از آن تولید شوند با حرف U نشان داده می شوند. شیوه علامت گذاری میلگردها به این صورت است که از سمت چپ نشان یا نام شرکت تولیدکننده با علامت اختصاری مخصوص و سپس کدهای مربوط به مشخصه و فرآیند تولید آن درج شده است.

فهرست مطالب

داغ ترین های مهندسی
دستکش ایمنی
دستکش ایمنی

دست به عنوان یکی از

بست لوله و کاربرد آن

معمولا انواع بست لوله (pipe

چکش تخریب
راهنمای خرید انواع چکش تخریب

هنگام خرید چکش تخریب که

انواع اره را بشناسید

ابزار‌ها انواع بسیار مختلفی دارند

نحوه کار با تراز لیزری
نحوه کار با تراز لیزری

تراز لیزری یک ابزار است

ردیاب
ردیاب چیست و چه کاربردی دارد؟

ردیاب یا مکان یاب دستگاهی

تبلیغات
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
ما را در تلگرام دنبال کنید
ما را در تلگرام دنبال کنید
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
کالا عمران را در فضای مجازی دنیال کنید

شبکه‌های اجتماعی کالا عمران سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار مهندسی، معماری وابزار است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی کالا عمران را دنبال کنید.

  • Instagram
  • whatsapp
  • Youtube