مشاوره خرید و پشتیبانی

021-63941 و 28424663

انواع محافظ برق را بشناسید!

اشتراک گذاری:

فهرست مطالب

همه ما در طول دوران زندگی با نوسانات برق در خانه و محل کار آشنا هستیم و می دانیم که این نوسانات در نهایت منجر به سوخت لامپ ها، وسایل برقی و آتش سوزی می شود. برای جلوگیری از سوختگی وسایل برقی در اثر تغییر میزان جریان برق از 220 ولت، لازم است از وسیله ای به نام محافظ برق استفاده کنیم. در ادامه قصد دارم شما را با محافظ برق و انواع آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

محافظ برق چیست؟

محافظ برق وسیله یا ابزاری است که از آسیب دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی مانند یخچال، ظرفشویی، لباسشویی و… در برابر کاهش یا افزایش ولتاژ برق یا نوسانات برقی محافظت می کند. در واقع زمانی که شما محافظ برق را به پریز برق وصل می کنید، این وسیله با کمی تاخیر روشن می شود و ولتاژ برق را به وسایل الکتریکی و الکترونیکی می رساند و از آن ها محافظت می کند. اگر ولتاژ برق شهری افزایش ناگهانی یا افت شدیدی داشته باشد و یا رعد و برق شدیدی ایجاد شود، محافظ برق وظیفه خود را که شناسایی نوسانات برقی و قطع و وصل آن به صورت خودکار است، بوسیله سنسور خود انجام می دهد تا وسایل برقی دچار سوختگی و منازل و محل کار دچار آتش سوزی نشوند.

انواع محافظ برق

حال که با محافظ برق و نحوه عملکرد آن آشنا شدید، بهتر است شما را با انواع آن آشنا کنیم. محافظ های برق براساس حداکثر توان خروجی و دستگاه برقی که برای آن استفاده می شود، دارای دسته بندی زیر هستند.

انواع محافظ براساس حداکثر توان خروجی

در یک دسته بندی کلی می توان دستگاه های برقی را به چهار دسته موتوری، غیر موتوری، حرارتی و غیر حرارتی تقسیم کرد که میزان مصرف برق هر کدام با دیگری متفاوت است و به همین دلیل برای انتخاب محافظ باید حداکثر توان خروجی محافظ با توان دستگاهی که به آن وصل می شود، همخوانی داشته باشد. انواع محافظ براساس حداکثر توان خروجی به شرح زیر است:

  • محافظ 6000 ولت آمپر که برای حفاظت از کلیه وسایل منزل کاربرد دارد.
  • محافظ 3000 تا 5000 ولت آمپر که برای حفاظت از کولر گازی و پکیج کاربرد دارد و دارای کلید خاموش و روشن است.
  • محافظ 2000 تا 3000 ولت آمپر که برای حفاظت از یخچال کاربرد دارد و فاقد کلید خاموش و روشن است.
  • محافظ 1000 تا 2000 ولت آمپر که برای وسایل کم مصرف از جمله مودم و گوشی کاربرد دارد و دارای کلید خاموش و روشن است.

انوع محافظ براساس وسیله برقی

  • محافظ برق کولر گازی، برای محافظت از کولر گازی به خصوص در فصل تابستان که امکان نوسانات برق وجود دارد استفاده می شود.
  • محافظ برق یخچال، برای محافظت از یخچال کاربرد دارد و چون به صورت دائم باید در برق باشد معمولا فاقد کلید خاموش و روشن است. در انتخاب این محافظ حتما باید دقت لازم را داشته باشید و بهترین مدل ها را تهیه کنید.
  • محافظ برق تلویزیون، برای محافظت از تلویزیون و لوازم صوتی و تصویری کاربرد دارد و معمولا دارای کلید خاموش و روشن است تا در صورت عدم استفاده آن را خاموش کنید. خاموش کردن محافظ برق تلویزیون در صورت عدم استفاده می تواند باعث صرفه جویی در مصرف برق شود.

هنگام خرید محافظ برق برای دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی لازم است به طول سیم محافظ، جای کافی برای تمامی اتصالات، فاصله کافی برای تمامی دو شاخه ها، استاندارد های لازم برای ساخت و زمان پاسخدهی به نوسانات توجه داشته باشید و متناسب با نیازتان خرید کنید.

جمع بندی

میزان جریان برقی که برای وسایل مختلف برقی استفاده می شود 220 ولت است. زمانی که این میزان جریان به دلایل مختلفی کم یا زیاد شود، وسایل برقی دچار سوختگی یا آتش سوزی می شوند. در نتیجه برای محافظت از این وسایل و جلوگیری از آتش سوزی در محیط های مختلف نیازمند محافظ برق هستیم. محافظ برق وسیله ای الکترونیکی است که بین مصرف کننده الکترونیکی و برق ورودی قرار می گیرد تا از دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی در برابر نوسانات برق و رعد و برق محافظت کند. این وسیله انواع بسیار مختلفی دارد که مصرف کنندگان می توانند با توجه به نیاز خود آن ها را تهیه کنند.

فهرست مطالب

داغ ترین های مهندسی
دستکش ایمنی
دستکش ایمنی

دست به عنوان یکی از

بست لوله و کاربرد آن

معمولا انواع بست لوله (pipe

چکش تخریب
راهنمای خرید انواع چکش تخریب

هنگام خرید چکش تخریب که

انواع اره را بشناسید

ابزار‌ها انواع بسیار مختلفی دارند

نحوه کار با تراز لیزری
نحوه کار با تراز لیزری

تراز لیزری یک ابزار است

ردیاب
ردیاب چیست و چه کاربردی دارد؟

ردیاب یا مکان یاب دستگاهی

تبلیغات
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
ما را در تلگرام دنبال کنید
ما را در تلگرام دنبال کنید
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
کالا عمران را در فضای مجازی دنیال کنید

شبکه‌های اجتماعی کالا عمران سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار مهندسی، معماری وابزار است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی کالا عمران را دنبال کنید.

  • Instagram
  • whatsapp
  • Youtube