مشاوره خرید و پشتیبانی

021-63941 و 28424663

صفحه ستون یا بیس پلیت چیست؟

اشتراک گذاری:

فهرست مطالب

اهمیت بیس پلیت

در صنعت ساختمان سازی عناصر فولادی نقش بسیار بالایی دارند. یکی از این عناصر مهم بیس پلیت ها یا همان صفحه ستون است.
این بیس پلیت ها از لحاظ نصب انواع مخلفی دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

بیس پلیت چیست؟

بیس پلیت در واقع یک صفحه مسطح از جنس فولاد است که در فونداسیون فولادی، به‌ عنوان المان واسط بین ستون و بتن قرار می‌ گیرد. این صفحه ستون باعث می ‌شود که اتصال بین ستون و بتن بهتر و قوی ‌تر شود و وزن و فشاری را که از جانب ستون به بتن وارد می ‌شود، انتقال داده و پخش شود. ابعاد بیس پلیت حدود 30*30 سانتی ‌متر , ضخامت بیس پلیت اکثرا 8 الی 20 میلی ‌متر می باشد.

ابعاد بیس پلیت در کل بستگی زیادی به مقاومت فولادی که از آن ساخته شده است، میزان بار ناشی از تحلیل سازه، میزان خروج از مرکزیت بار و ... دارد. جنس آن از فولاد یا هر ماده‌ ای که تحمل تنش و فشاری بالاتر از تحمل فولاد داشته باشد است.

اندازه صفحه ستون باید از سطح مقطع ستون فولادی عریض ‌تر باشد تا بتواند فشار را به ‌راحتی در سطح بیشتری انتقال دهد، بدین ‌صورت فشار کمتری به بتن و فونداسیون وارد می ‌شود. هر چه مقدار این سطح بزرگ ‌تر باشد فشار کمتر می‌ شود.

وظیفه بیس پلیت

توانایی تحمل تنش در بتن با ستون فولادی بسیار متفاوت است و فولاد مقاومت بالاتری نسبت به بتن دارد. اگر از بیس پلیت استفاده شود، تنش و فشار وارده به ستون به ‌راحتی کاهش ‌یافته و تعدیل می ‌شود و با پخش شدن به بتن یا فونداسیون انتقال می ‌یابد. اما اگر از صفحه ستون استفاده نشود این فشارها باعث می‌ شود که ستون درون بتن فرو رود.

که ما به برخی از دلایل استفاده از صفحه ستون اشاره کرده ایم:

  1. بیس پلیت در واقع عضو واسط برای اتصال ستون به پی و افزایش سطح تماس ستون و فونداسیون است.
  2. وظیفه بیس پلیت تعدیل و توزیع نیروهای کششی، لنگری، خمشی، برشی و فشاری را بر عهده دارد.
  3. در واقع بیس پلیت وزن سقف را تحمل می‌ کند و باعث افزایش استحکام ساختمان می ‌شود.

مراحل و روش اجرای بیس پلیت

یکی از اعضای تاثیر گذار در امنیت ساختمان بیس پلیت ها هستند. به همین دلیل باید هنگام نصب و اجرا به نکاتی توجه کرد:

  • با توجه به محاسبات کارشناسانه مکان دقیق و معینی برای قرارگیری بیس پلیت تعیین می ‌شود و اجرای آن باید کاملاً دقیق و توسط نیروهای ماهر انجام گیرد. اگر این مکان ‌ها اشتباه طراحی یا اجرا شوند، سقف در جای درست خود قرار نمی ‌گیرد و انتقال وزن توازن خود را از دست می ‌دهد و صدمات بسیاری را در آینده به بار می ‌آورد.
  • از آنجا که صفحه ستون باید به ‌طور مستقیم روی سطح پی یا فونداسیون قرار بگیرد و هیچ فاصله ‌ای از بتن نداشته باشد و اغلب سطح بتن صاف و هموار نیست از ماده ‌ای به نام گروت یا دوغاب برای این منظور استفاده می ‌کنند.
  • وسط صفحه ستون یک سوراخ تعبیه می‌ کنند تا هوا را عبور داده و برای عملیات هواگیری از آن استفاده شود.
  • گروت ماده ‌ای با مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی و زلزله است که به ضخامت حداکثر 2.5 سانتی‌ متر روی بتن ریخته می ‌شود و سپس بیس پلیت را روی آن قرار می‌ دهند. بعد از این که کار ریختن گروت و پر کردن تمام فضای بین بتن و بیس پلیت تمام شد و صفحه ستون در سر جای خودش قرار داده شد، ستون به صفحه ستون با جوش متصل می ‌شود.
  • باید دقت شود سطوحی که قرار است در معرض گروت ریزی قرار بگیرند کاملاً تمیز و بدون هر گونه آلودگی اعم از روغن یا گرد و خاک و غیره باشند.
  • محل مورد نظر را حدود دو الی سه ساعت با آب پر می ‌کنند و قبل از گروت ریزی آب آن را خالی و سطوح را خشک می نمایند.

تنوع کامل بولت مکانیکی و شیمیایی در کالا عمران

  • نکته ‌ای که باید به آن توجه شود این است که عملیات دوغاب ریزی باید در یک مرحله و به ‌صورت پیوسته انجام شود و دمای آبی که مورد استفاده باید کمتر از 20 درجه سانتی‌ گراد باشد. گروت ها انواع مختلفی دارند: سیمانی منبسط شونده ، اپوکسی و پلیمری.
  • نکته دیگر اینکه عملیات دوغاب ریزی باید در یک مرحله و به ‌صورت پیوسته انجام شود و دمای آبی که مورد استفاده باید کمتر از 20 درجه سانتی‌ گراد باشد. گروت ها انواع مختلفی دارند: سیمانی منبسط شونده ، اپوکسی و پلیمری.
  • بعضی از انواع بیس پلیت ‌ها در کارخانه سازنده روی ستون جوش داده شده و نصب هستند و فقط لازم است که از گروت استفاده شود و توسط بولت ‌ها به بتن یا فونداسیون متصل شوند. این روش اگر با دقت و صحیح انجام شود، کیفیت بسیار خوبی خواهد داشت.
  • صفحه ستون‌ ها جزو قطعاتی هستند که در معرض رطوبت قرار دارند و اگر درست محافظت نشوند ممکن است دچار مشکل شوند. برای محافظت این صفحه ستون ‌ها چند روش وجود دارد که می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • اول اینکه اطراف بیس پلیت ‌ها را با بتن می ‌پوشانند. ولی برای اینکه به راحتی به سطح بیس پلیت بچسبد باید کاملا تمیز شود و هیچگونه آلودگی نداشته باشد.
  • در روش دیگر، فقط روی صفحه ستون ‌ها را با رنگ می ‌پوشانند تا بتواند در مقابل رطوبت از آن محافظت کند.
  • در بعضی از ساختمان‌ های صنعتی، از مواد قیری که با ماسه نرم مخلوط شده‌ اند برای پوشاندن دور صفحه‌ ستون ‌ها استفاده می ‌شود تا آن ‌ها را محافظت کند.

بولت چیست؟

بولت ها یا میله ‌های مهار ابزار متصل کردن صفحه ستون به فونداسیون یا پی زیرستون هستند و نقش مهمی را در استحکام ساختمان ایفا می ‌کنند، زیرا عدم دقت در کیفیت جنس، قطر مناسب، تعداد مناسب و آرایش نصب آن‌ ها باعث به ‌وجود آمدن صدمات جبران ‌ناپذیری در آینده برای ساختمان می ‌شود. 

تعداد بولت ‌ها برای اجرا در بیس پلیت برحسب نوع کارایی ساختمان و سایر خصوصیات پروژه تعیین می‌ شود و همیشه بیشتر از دو عدد است و تعداد آن ‌ها همیشه باید زوج باشد یعنی در هر دو طرف صفحه ستون باید به تعداد مساوی بولت وجود داشته باشد.

 حداقل قطر بولت ‌ها میلگرد شماره 20 است. طول بولت‌ ها به ‌گونه ‌ای است که فشار لنگری را نیز تحمل کنند. بولت ‌ها یا میله ‌های مهاری حتماً باید از قبل گریس کاری شده باشند تا در هنگام بتن ‌ریزی آلوده نشوند و در مرحله هواگیری وقتی می‌ خواهیم بولت‌ ها را جدا کنیم، مشکل ایجاد نکنند.

به جهت افزایش استحکام و طول عمر ساختمان نیاز است که بارها و فشارهای وارد شده به ستون‌ ها از طریق ستون‌ ها به زمین و پی منتقل شود. عضوی که باعث متعادل‌ سازی این انتقال تنش‌ ها می ‌شود بیس پلیت یا صفحه ستون نام دارد. بیس پلیت عضوی فولادی است که در زمان طراحی آخرین قطعه ‌ای هستند که طراحی می ‌شوند ولی در زمان اجرا اولین قطعه فولادی هستند که در ساختمان اجرا می ‌شوند. طراحی و اجرای بیس پلیت ‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده زیرا از جمله ارکان حفظ امنیت ساختمان به حساب می آید.

فهرست مطالب

داغ ترین های مهندسی
دستکش ایمنی
دستکش ایمنی

دست به عنوان یکی از

بست لوله و کاربرد آن

معمولا انواع بست لوله (pipe

چکش تخریب
راهنمای خرید انواع چکش تخریب

هنگام خرید چکش تخریب که

انواع اره را بشناسید

ابزار‌ها انواع بسیار مختلفی دارند

نحوه کار با تراز لیزری
نحوه کار با تراز لیزری

تراز لیزری یک ابزار است

ردیاب
ردیاب چیست و چه کاربردی دارد؟

ردیاب یا مکان یاب دستگاهی

تبلیغات
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
ما را در تلگرام دنبال کنید
ما را در تلگرام دنبال کنید
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
کالا عمران را در فضای مجازی دنیال کنید

شبکه‌های اجتماعی کالا عمران سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار مهندسی، معماری وابزار است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی کالا عمران را دنبال کنید.

  • Instagram
  • whatsapp
  • Youtube