مشاوره خرید و پشتیبانی

021-63941 و 28424663

تیرآهن لانه زنبوری و کاربرد آن

اشتراک گذاری:

فهرست مطالب

تیر آهن لانه زنبوری چیست؟

تیر آهن لانه زنبوری یکی از پر مصرف ترین و کارآمد ترین مصالحی است که در امور ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع تیر آهن ها در واقع اصلی ترین و مهم ترین پروفیل های ساختمانی به شمار می روند که در پروژه های مختلف از جمله پروژه های ساختمان سازی و صنعتی کاربرد بسیاری دارند. اساسی ترین کار تیر آهن های لانه زنبوری تحمل کردن تنش های ایجاد شده در اثر نیرو های برشی و لنگر خمشی می باشد.

تولید تیر آهن لانه زنبوری

مراحل تولید تیر آهن لانه زنبوری بسیار متنوع می باشد، یکی از روش های رایج و متداول شکل دهی فلزات، نورد گرم می باشد، بدین صورت که، ابتدا شمش فولادي از نوع شمش (بلوم) با مقطع و طول مشخص به درون کوره های حرارتی نورد ریخته شده و پس از رسیدن به درجه حرارت مورد نظر و عبور از قفسه های نورد ابتدایی (مجموعه غلتک ها) مقطع آن کاهش و طول آن را افزایش می دهند و در آخر با عبور از قفسه های نورد میانی و پایانی به شکل تیر آهن تبدیل می شود و سپس به طول های مورد نظر برش و بسته بندی می شوند.

معرفی تیر آهن لانه زنبوری

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم تیر آهن لانه زنبوری در سطح خود دارای حفره های تو خالی همانند لانه زنبور هستند این تیر های لانه زنبوری حاصل برش و دوباره جوش دادن پروفیل هستند.
هدف اصلی از ساخت و استفاده از تیر های لانه زنبوری این است که تیر آهن بتواند خمشی بیشتر را با وزن کمتری در مقایسه با تیرهای مشابه تحمل کند.

کاربرد تیر های لانه زنبوری چیست؟

در سال های اخیر استفاده از تیر های لانه زنبوری بسیار گسترش یافت و این تیرها توانستند جایگزین محصولات فولادی مشابه شوند در ایران تعداد کارخانه هایی که این تیر آهن را تولید می کنند روز به روز افزایش یافت به طوری که می توان گفت تقریبا در تمامی شهرهای کشور عزیزمان این نوع تیر آهن تولید می شود.

تیرآهن لانه زنبوری در سقف های تیرچه و بلوک که کاربرد بسیار گسترده ای را در ایران دارند در بتن مدفون می شوند دلیل اینکه این تیرها را در بتن مدفون می کنند این است که این بتن می تواند اثرات کمکی زیادی را بر روی تیر آهن داشته باشد همچنین این بتن می تواند بسیاری از عیوب تیر های لانه زنبوری را بر طرف کند از این عیوب می توان به کاهش مقاومت برشی، ایجاد خمش ثانویه، ناپایداری پیچشی جانبی، اثرات تغییر شکل های ثانویه، کمانش های موضع بال، کمانش موضعی جان اشاره کرد.

مقاومت تیر لانه زنبوری

تیر های لانه زنبوری از سال ۱۹۴۳ در دیگر کشور ها تولید و مصرف می شده است اما چند سالی است که این تیر آهن وارد کشور شده است در گذشته تیر آهن لانه زنبوری از دیگر کشورها وارد ایران می شده است اما با وجود استفاده فراوان از این تیر آهن در کشور ایران مدتی است که آزمایشاتی بر روی اجزا اره ای شکل تیرهای لانه زنبوری انجام شده است انجام این آزمایشات جهت سنجیدن تنش و تغییر مکان در تیرهای لانه زنبوری بود.

محققان سازه و عمران نمونه های واقعی و کامل این تیرها را به منظور وضعیت ساختاری تیرهای لانه زنبوری در محدوده الاستیک، پلاستیک و تعیین مقاومت آن ها به عمل آورده اند.

مزایای تیر آهن لانه زنبوری

  • افزایش مقاومت خمشی مقطع
  • استفاده کمتر از فولاد
  • افزایش اساس مقطع و ممان اینترسی محصول به دلیل فشردگی کمتر مقطع
  • امکان استفاده از فضاهای خالی برای عبور لوله های تاسیساتی و برق و..
  • طول تیرها در مقایسه با محصول اولیه حدود 1.5 برابر افزایش پیدا میکند و همچنین وزن آن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکند.
  • به دلیل وزن پایین تر این محصول وزن مرده ساختمان کاهش پیدا میکند و در نتیجه بار کمتری به عناصر اصلی ساختمان مانند ستونهای آن وارد میشود.

معایب تیر آهن لانه زنبوری

استفاده از تیرهای شبکه ای داری ضریب امینی کمتری در مقایسه با سایر مقاطع هستند، ولی استفاده گسترده از آنها دارای مزایای زیادی است. به همین دلیل هم همچنان از آنها استفاده میشود.

دلیل وجود حفره ها در سطح جان تیرها ممکن است نتوانند تنس های برشی را تحمل کنند و آنها را به پل یا اتصالات فرعی منتقل کنند، به همین دلیل برای رفع این عیب برخی از حفره ها را با جوش دادن ورق فولادی میپوشانند.

در صورت اشکال در اتصالات در هنگام نصب این محصولات ممکن است انتقال بار در آنها به صورت مطلوب انجام نشود و باربری یا مقاومت المان های سازه ای کاهش پیدا کند. به همین دلیل هم نظارت بر عملیات جوش کاری و اتصال سازه ها بهم از ضروری است.

در بخش هایی از ساختمان که تمرکز بار بیشتری وجود دارد و تیرها باید بار بیشتری را تحمل کنند، امکان لهیدگی جان در بخش های برش خورده وجود دارد. به همین دلیل باید با استفاده از ورق سیاه این عیب را برطرف کرد یا از تیرآهن لانه زنبوری دوبل استفاده کرد.

انواع مختلفی از گسیختگی در این تیرها مانند انحناء مختل کمانش کلی و یا موضعی و شکست در آنها محتمل است.

فهرست مطالب

داغ ترین های مهندسی
دستکش ایمنی
دستکش ایمنی

دست به عنوان یکی از

بست لوله و کاربرد آن

معمولا انواع بست لوله (pipe

چکش تخریب
راهنمای خرید انواع چکش تخریب

هنگام خرید چکش تخریب که

انواع اره را بشناسید

ابزار‌ها انواع بسیار مختلفی دارند

نحوه کار با تراز لیزری
نحوه کار با تراز لیزری

تراز لیزری یک ابزار است

ردیاب
ردیاب چیست و چه کاربردی دارد؟

ردیاب یا مکان یاب دستگاهی

تبلیغات
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
ما را در تلگرام دنبال کنید
ما را در تلگرام دنبال کنید
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
کالا عمران را در فضای مجازی دنیال کنید

شبکه‌های اجتماعی کالا عمران سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار مهندسی، معماری وابزار است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی کالا عمران را دنبال کنید.

  • Instagram
  • whatsapp
  • Youtube