مشاوره خرید و پشتیبانی

021-63941 و 28424663

انواع روش های تخریب ساختمان

اشتراک گذاری:

فهرست مطالب

هر ساختمان برای یک طول عمری طراحی شده است و زمانی که عمر آن به پایان برسد، سازه برای زندگی افراد و ساختمان های مجاورش امنیت نخواهد داشت؛ به همین دلیل عمل تخریب بر روی آن صورت می گیرد. به فرآیند از بین بردن یا برچیدن یک سازه پس از پایان عمر آن، با استفاده از روش های از پیش برنامه ریزی و کنترل شده، تخریب ساختمان می گویند. در کشور ما عمر مفید ساختمان چیزی حدود 25 تا 30 سال است، اما در دیگر کشورها این عمر مفید به 100 تا 300 سال می رسد؛ بنابراین ما بیشتر از دیگر کشورها نیاز به عمل تخریب ساختمان ها داریم. در این مقاله به روش های مختلف تخریب و فرآیند آن می پردازیم.

مراحل و فرآیند تخریب ساختمان

مهم ترین مراحل تخریب ساختمان را می توان در 4 مرحله زیر بیان کرد:

  1. بررسی وضعیت ساختمان و پارامتر های مختلف سازه و محیط اطراف آن پیش از تخریب که به دو روش نقشه برداری ساختمان و نقشه برداری ساختاری انجام می شود.
  2. حذف و پاکسازی مواد خطرناک از جمله مواد نفتی، مواد معدنی خطرناک یا مواد اشتعال زا پیش از تخریب ساختمان
  3. تهیه طرح تخریب ساختمان که در آن فاصله ساختمان مورد نظر تا دیگر ساختمان ها، خیابان ها، سازه های مجاور مشخص و سیستم پشتیبانی آن نیز بررسی و تعیین می شود.
  4. انجام کلیه اقدامات ایمنی لازم پیش از تخریب ساختمان

روش های تخریب ساختمان

روش های مختلفی برای تخریب ساختمان وجود دارد که به عواملی نظیر شرایط محیطی، سازه های مجاور، تجهیزات و ماشین آلات در دسترس، میزان بودجه و نظر فنی کارشناس بستگی دارد. از جمله روش های تخریب ساختمان می توان به مواردی همچون تخریب دستی ساختمان، تخریب مکانیکی ساختمان، تخریب به روش گوی تخریب و تخریب به روش انفجاری اشاره کرد.

تخریب دستی ساختمان

روش تخریب دستی، رایج ترین روش تخریب ساختمان های کوچک است که بدون استفاده از ماشین آلات انجام می شود و در مقایسه با دیگر روش ها هزینه کمتری دارد. در این روش که برای ساختمان های نهایتا دو طبقه مقرون به صرفه است، تخریب از طبقه بالایی شروع می شود و در هر طبقه با توجه به اصول بارگذاری ساختمان، تخریب صورت می گیرد. در روش تخریب دستی اگر از نیروی انسانی ماهر استفاده شود و نکات و دستورالعمل های ایمنی به درستی انجام شود، مشکلی پیش نخواهد آمد.

تخریب مکانیکی ساختمان

در این روش نیروی انسانی نقش هدایتگر ماشین آلات و ابزار تخصصی مکانیکی مانند بلدوزر، بیل های مکانیکی و… را بر عهده دارد. تخریب مکانیکی ساختمان در مقایسه با تخریب دستی از هزینه بیشتری برخوردار است اما با سرعت بالاتری انجام می شود. در صورت استفاده از ماشین هیدرولیکی با بازوی کوتاه در ساختمان های میان مرتبه و بلند مرتبه، باید ایستگاه هایی در طبقات مختلف زده شود و ماشین آلات به بالاترین طبقه انتقال یابند.

تخریب به روش گوی تخریب

تخریب ساختمان با استفاده از گوی تخریب یکی از قدیمی ترین روش های تخریب ساختمان است که در آن یک گوی فولادی بزرگ با وزن حداقلی 6 تن، از بازوی یک جرثقیل آویزان می شود و با حرکت دورانی جرثقیل، گوی به ساختمان برخورد کرده و آن را تخریب می کند. در این روش دو شیوه سقوط عمودی توپ و حرکت چرخشی توپ وجود دارد که با توجه به شرایط مورد استفاده قرار می گیرد.

تخریب به روش انفجاری

تخریب ساختمان به روش انفجاری یکی از تخصصی ترین روش های تخریب است که در مقایسه با دیگر روش ها به دانش، تجربه و برنامه ریزی دقیق تری نیاز دارد و لازم است قبل از استفاده، شرایط پروژه و امکان انجام آن بررسی شود. برای شروع باید ساختمان به طور کامل تخلیه و منطقه اطراف آن پاکسازی شود. در این روش، از دو نوع انفجار سقوط سازه به طرفین و سقوط سازه در جای خود استفاده می شود.

جمع بندی

به فرآیند از بین بردن یک سازه پس از پایان عمر آن و با استفاده از روش های مختلف، تخریب ساختمان می گویند. مراحل تخریب یک ساختمان شامل بررسی ساختمان برای تخریب، حذف مواد خطرناک، تهیه برنامه و نقشه های تخریب و انجام اقدامات ایمنی است که باید با دقت بسیاری انجام شود. روش های تخریب ساختمان شامل تخریب دستی، تخریب مکانیکی، تخریب به روش گوی تخریب و تخریب به روش انفجاری است که به توضیح آن ها در این مقاله پرداختیم.

 

برای مشاوره با کارشناسان کالا عمران از طریق برنامه های تلگرام – واتس اپ – اینستاگرام و همچنین تماس تلفنی در ارتباط باشید. 

فهرست مطالب

داغ ترین های مهندسی
دستکش ایمنی
دستکش ایمنی

دست به عنوان یکی از

بست لوله و کاربرد آن

معمولا انواع بست لوله (pipe

چکش تخریب
راهنمای خرید انواع چکش تخریب

هنگام خرید چکش تخریب که

انواع اره را بشناسید

ابزار‌ها انواع بسیار مختلفی دارند

نحوه کار با تراز لیزری
نحوه کار با تراز لیزری

تراز لیزری یک ابزار است

ردیاب
ردیاب چیست و چه کاربردی دارد؟

ردیاب یا مکان یاب دستگاهی

تبلیغات
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
ما را در تلگرام دنبال کنید
ما را در تلگرام دنبال کنید
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
کالا عمران را در فضای مجازی دنیال کنید

شبکه‌های اجتماعی کالا عمران سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار مهندسی، معماری وابزار است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی کالا عمران را دنبال کنید.

  • Instagram
  • whatsapp
  • Youtube